Picture of the author
Picture of the author

בין כת לחסידות: כשמשה רבינו נפגש עם רבי עקיבא

אני רואה את הכריזמה; אבל איפה הנאמנות?

43 דקות

Carl Schleicher, “Eine Streitfrage aus dem Talmud”

סיכום השיעור:

זה אחד מאותם סיפורים תלמודיים מסקרנים, נוקבים ומעמיקים. התלמוד מספר על "פגישה" בין משה רבינו ורבי עקיבא, שחי כ-1600 שנה אחרי מעמד הר סיני. משה רבינו מתיישב לשמוע הרצאה של רבי עקיבא, גדול הדור, ואינו מבין מה הוא אומר. הכוח שלו מתפוגג מעוגמת נפש. רק כשרבי עקיבא מזכיר את שמו של משה, נחה דעתו. "כֵּוָן שֶׁהִגִּיעַ לְדָבָר אֶחָד, אָמְרוּ לוֹ תַּלְמִידָיו: רַבִּי, מִנַּיִן לְךָ? אָמַר לָהֶם: הֲלָכָה לְמֹשֶה מִסִּינַי. נִתְיַשְּׁבָה דַּעְתּוֹ".

הסיפור נראה אבסורדי. האומנם עלינו לחשוב שמשה לא הבין את הנאמר? ויתרה מכך, שלא היה מסוגל לעכל העובדא שאינו מבין, ורק כשהזכירו את שמו, נחה דעתו! האומנם זוהי מדת העוונה של משה רבינו עליה העידה התורה ש"האיש משה עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה"?

הרבי מליובאוויטש העניק ביאור נפלא לסיפור תלמודי זה. משה חשש שרבי עקיבא, ענק שבענקים, יש לו כל החריפות, הידע, והיצירתיות לחדש בתורה, אבל חסר אולי הנאמנות, ההתבטלות, ההכרה שיש כאן מסורה של אמת שבלתי משתנה.

יש כאן בעצם דרך חשיבה על סוד מסירת התורה מדור לדור. האם אלקים רוצה אנשים יצירתיים או בני אדם שנכנעים ומתבטלים? מהו האיזון בין עצמאות האדם ושאיפתו לחתור אל האמת, לבין ההתבטלות שלו להמסורה ולמה ששומע מרבו? ומה בין כת לחסידות? האם אמונה ודת דורשים שאני אסגור את המוח שלי ואפסיק לחשוב באופן עצמאי? או אולי להיפך?

קטגוריות

אנא השאירו את תגובתכם למטה!

  • Anonymous -לִפנֵי 1 שָׁנָה

    מדהים.

    ראוי להוסיף כאן את ווארט נפלא ממרן האמרי אמת מגור זיע"א המלמד על הענוה המיוחדת של ר' עקיבא.

    הגמרא בעירובין אומרת שר' עקיבא אמר "מוטב שאמות מיתת עצמי ולא אעבור על דברי חברי". שאל הא"א מהו הלשון מיתת עצמי? ותירץ שר' עקיבא ראה ברוח קדשו שמוכנה לו מיתה בדרגה הגבוהה ביותר של מיתה במסירות נפש, וע"ז אמר שבשביל לא לעבור על דברי חבריו הוא מוכן למות מיתת עצמו - מיתה פשוטה ולוותר על כל המדרגות המוכנות לו. ודפח"ח.

    השיבו לתגובה זו.סמן את התגובה הזו.

  • Anonymous -לִפנֵי 2 שנים

    הלכה למשה מסיני

    דרוש  עדיין הסבר כיצד אפשר להאמין לרבי עקיבא שאכן זו הלכה למשה מסיני ?? גם מנהיגי הכתות למיניהם לחסידים שלהם מתהדרים שמה שהם עושים או אומרים שזו הלכה למשה מסיני .איך נדע ?? כלומר בסופו של דבר זה עניין של אמונה ! איך נדע אם זו האמת ?

    השיבו לתגובה זו.סמן את התגובה הזו.

    • Anonymous -לִפנֵי 2 שנים

      ר עקיבה חי בדור שלא היה כתוב תושבע"פ והרב היה מוסר לתלמידיו מה ששמע מרבו ורבו מרבו וזה הלכה למשה מסיני אבל הרב היה מחדש מסברא דנפשיה מה שנראה לו לחדש בפלפול ע"י יג מידות שהתורה נדרשת עיין ברמב"ם בהקדמתו למשנה תורה באריכות.

      וע"ז חשש משה רבינו, אולי ר' עקיבה מרגיש שע"י פלפול מסברא דנפשיה יכול לידע כל התורה ואינו צריך לרבו ורבו מרבו וכו עד משה רבינו  מהר סיני ועי"ז יכול לעות התורה שלא לפי הענין  דסו"ס אי אפשר ליליד אשה להשיג רצון העליון בלי שגיאה אבל כשמשה רבינו שמע הלכה למשה מסיני נתישבה דעתו דראה שר` עקיבא מבין שכל הפלפול די"ג מידות שהתורה נדרשת בהן שכך הוא הלכה למשה מסיני לדרוש ביג מידות ולא משום סברא דנפשיה.

      אבל בימינו שכבר נכתב כל התורה כולה הן תורה שבכתב והן תורה שבעל פה משום עת לעשות לה` עיין ברמב"ם בהקדמתו אי אפשר עוד לחדש הלכות וצריך למצוא מקומו או בתורה שבכתב או בתורה שבעל פה, 

      כשמנהיג בא ומחדש דברים אשר מקומו לא בתורה שבכתב ולא בתורה שבעל פה יודעים שאין לו שייכות עם התורה מסיני 

      וכ"ש. כשמצוה לעשות דברים היפך התורה ואכמ"ל

      השיבו לתגובה זו.סמן את התגובה הזו.

שיעור לחג השבועות

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון

  • מאי 26, 2022
  • |
  • כ״ה אייר תשפ״ב
  • |
  • 737 צפיות

שיעורים קשורים

אנא עזרו לנו להמשיך בפעילותנו
הרשמה לקבלת תוכן (באנגלית) עדכני מאת הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון

צרפו חברים ומשפחה לקבוצת הווסטאפ שלנו

צרפו חברים ומשפחה לקבוצת הווסטאפ שלנו

לקבלת תוכן ועדכונים מאת הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון
לקבלת הניוזלטר שלנו
Picture of the authorPicture of the author